Thursday, July 14, 2011

Η ΚΟΝΤΡΑ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ-ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ

Απειλούν με προσφυγή στη δικαιοσύνη οι Πρυτάνεις αν ψηφιστούν οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τμήματα της οποίας θεωρούνται αντισυνταγματικά. Ιδιαίτερος λόγος σε θέματα που αφορούν τους φοιτητές δεν γίνεται (άτοκα φοιτητικά δάνεια με πρόβλεψη για αποπληρωμή μετά το τέλος των σπουδών και την εξεύρεση εργασίας κτλ), και αναφέρονται κυρίως σε θέματα επιλογής μελών του Συμβουλύου και Πρυτάνεων. Διαβάστε περισότερα...


Σε συνταγματολόγους απευθύνθηκαν οι πρυτάνεις προκειμένου να λάβουν τις γνωμοδοτήσεις τους αν και σε ποια σημεία χωλαίνει από πλευράς συνταγματικότητας το προσχέδιο για τις αλλαγές στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Σήμερα, Πέμπτη δόθηκαν οι γνωμοδοτήσεις του καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου, Κ. Χρυσόγονου, των καθηγητών της Νομικής Σχολής Αθηνών, Γ. Γεραπετρίτη και Σπ. Βλαχόπουλου, καθώς και του καθηγητή Δημοσίου Δικαίου, Χ. Ανθόπουλου.
Οι πρυτάνεις προτίθενται να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, με βάση τις γνωμοδοτήσεις αυτές, στην περίπτωση που θα ψηφισθούν οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τα κρίσιμα σημεία που συγκρούονται με τις συνταγματικές επιταγές, σύμφωνα με τις γνωμοδοτήσεις είναι:
*Η συμμετοχή στο Συμβούλιο Διοίκησης μελών εκτός Πανεπιστημίου.
*Η επιλογή των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου από ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα και όχι το σύνολο της διδακτικής ακαδημαϊκής κοινότητας.
*Η ιδιότητα του πρύτανη ως (εν δυνάμει) μη προερχομένου από το Ίδρυμα, τη στιγμή μάλιστα που απολαμβάνει εκτενών οικονομικών, διοικητικών και ακαδημαϊκών αρμοδιοτήτων.
*Η επιλογή του πρύτανη από ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα στο οποίο συμμετέχουν και μη μέλη του Ιδρύματος, αλλά όχι με τη συμμετοχή του συνόλου της διδακτικής-ακαδημαϊκής κοινότητας.
*Η δυνατότητα ανανέωσης της θητείας του πρύτανη από το συμβούλιο χωρίς διαδικασία προκήρυξης ή εκλογής.
*Η επιλογή κοσμήτορα από το ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα του Συμβουλίου. Ο Κ. Χρυσόγονος επισημαίνει ότι η επιλογή αυτή "καταλύει τη δημοκρατική διαδικασία που απορρέει από την αρχή της αυτοδιοίκησης και παραπέμπει σε ιεραρχικού τύπου συστήματα, όπως εκείνα που εφαρμόζονται στις ένοπλες δυνάμεις".
*Η απόλυτη απαγόρευση διορισμού καθηγητή στο Ίδρυμα όπου εκπόνησε σπουδές ή διδακτορικό την τελευταία πενταετία, διότι παραβιάζεται έτσι η αρχή της αναλογικότητας και συνιστά υπέρμετρο περιορισμό του αυτοδιοίκητου και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας των υποψηφίων.
*Η σημαντική μισθολογική διαφοροποίηση μεταξύ των καθηγητών που προσφέρουν εργασία ίσης αξίας.
*Το αμάχητο τεκμήριο αυτοδίκαιης διαγραφής φοιτητών που δεν εγγράφονται σε 2 συνεχόμενα εξάμηνα, χωρίς εξαίρεση σε περίπτωση ανωτέρας βίας ή πραγματικού και σοβαρού κωλύματος.
*Η πρόβλεψη σύστασης ΝΠΙΔ για την αξιοποίηση της περιουσίας και των πόρων του ΑΕΙ .
*Το προσχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία μεταβατική διάταξη για τα ήδη υπηρετούντα μέλη ΔΕΠ.
Μεταξύ άλλων, ο Κ. Χρυσόγονος επισημαίνει ότι "το Σύνταγμα δεν επιτάσσει τη δωρεάν διανομή βιβλίων, αλλά ότι, σε περίπτωση ολικής ή μερικής κατάργησής του, το σύστημα αυτό οφείλει να αντικατασταθεί από άλλο ισοδύναμου αποτελέσματος π.χ. δημιουργία βιβλιοθηκών με επαρκή αριθμό βιβλίων και χώρους με συνεχή πρόσβαση των φοιτητών''.
Ο καθηγητής θεωρεί ανεπαρκή τη σχετική διάταξη, αν και κάνει λόγο για βιβλιοθήκες, ενώ υποστηρίζει ότι η υποχρέωση των καθηγητών σε δωρεάν ανάρτηση συγγραμμάτων δημιουργεί ζήτημα παραβίασης των διατάξεων περί πνευματικής ιδιοκτησίας, που κατοχυρώνεται από το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Οι καθηγητές συμφωνούν ότι ειδικά οι διατάξεις που αναφέρονται στο συμβούλιο και στους "διορισμένους πρυτάνεις" προσβάλλουν το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων παραβιάζοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος.

No comments:

Post a Comment